Wirtualna rzeczywistość – realne korzyści

1 zdjęcie w galerii
Od wizualnej komunikacji między załogą śmigłowca a jednostką naziemną często zależy zdrowie i życie ludzi. Jednocześnie szkolenie osób na stanowiska polegające na sygnalizowaniu jest procesem równie istotnym, co niebezpiecznym i potencjalnie kosztownym. Nauka odbywa się na żywo, czyli poprzez udział w rzeczywistych akcjach lądowania i informowanie załogi śmigłowca o poprawności wykonanych manewrów.

Dzięki naukowcom z Wojskowej Akademii Technicznej oraz norweskiej firmie Lucky Media AS powstało rozwinięte środowisko symulacyjne umożliwiające szkolenie oficerów sygnalizacyjnych poprzez wykorzystanie specjalnych gogli przenoszących szkolonego do wirtualnej rzeczywistości.

 

Zaprojektowane rozwiązanie sprawdzi się we wszystkich miejscach, w których wykorzystywana jest sygnalizacja ręczna – w straży pożarnej, w ratownictwie górskim czy Lotniczym Pogotowiu Ratunkowym. Realizowane obecnie instruktaże odbywają się z prawdziwym śmigłowcem na zamkniętych lotniskach, co generuje wysokie koszty oraz minimalizuje liczbę prób, a sam proces szkolenia może się niespodziewanie zakończyć z powodu zmiany warunków pogodowych. Jednocześnie dobrze przygotowane szkolenia operowania śmigłowcem na miejscu akcji są niezbędne i wpływają na późniejsze bezpieczeństwo załogi oraz komfort pracy pilota.

 

Opracowany symulator umożliwia nieskończoną liczbę prób, symulację niekorzystnych zjawisk pogodowych oraz nieprzewidzianych sytuacji niebezpiecznych, których z powodów bezpieczeństwa należy unikać podczas treningu z prawdziwym śmigłowcem. Wirtualna rzeczywistość pozwala jednak szkolonemu poczuć się jak podczas prawdziwej akcji, skoncentrować się i bardziej zaangażować w szkolenie. 

 

Opracowany symulator składa się z modułów. Zasadnicza część systemu jest przeznaczona do szkolenia operatorów, którzy ręcznie, przy użyciu standardowych, ustalonych i wzajemnie zrozumiałych jednoznacznie sygnałów, kierują lotem wirtualnego śmigłowca. Pozostałe komponenty pełnią rolę uzupełniającą, m.in. zapoznają z budową śmigłowca, szkolą w przeprowadzeniu procedury przeglądu przedstartowego statku powietrznego, sprawdzają i przygotowują lądowisko. Otwarta architektura symulatora umożliwia włączenie modułów z zaprogramowanymi scenariuszami sytuacji krytycznych we wszystkich fazach lotu, a także awaryjne procedury pokładowe i pożarowe.

 

Rozwiązanie cechuje się wysoką jakością grafiki oraz wiernym animacyjnym odtworzeniem warunków działania na pokładzie okrętu. Dokładnie odwzorowano obiekty symulacji, wizualne cechy fizyczne okrętu oraz śmigłowca. Uwzględniono także stan morza oraz dowolne zmiany warunków atmosferycznych (np. siłę wiatru), czyli czynniki istotnie wpływające na stopień trudności w posadowieniu śmigłowca na pokładzie lub jego start.

 

Symulator treningowy może być rozbudowywany pod kątem określonych potrzeb nie tylko o dowolne scenariusze, lecz także o nowy sprzęt, np. ruchome platformy czy bieżnie, które pozwolą na zintensyfikowanie wrażenia realności.

 

Rozwiązanie zostanie zaprezentowane na stoisku Wojskowej Akademii Technicznej podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego, który odbędzie się w dniach 7-10 września 2021 r. w Kielcach.

 

red. Dominika Naruszko

fot. Lucky Media AS

 

W przypadku zainteresowania rozwiązaniem zapraszamy również do kontaktu bezpośredniego:

 

dr inż. Bogusława Gradzik

broker technologii

Wojskowa Akademia Techniczna

tel. 261 839 088

boguslawa.gradzik@wat.edu.pl