Szkolenie survivalowe dla uczniów WOLI

6 zdjęć w galerii
Autor zdjęcia: ppor. Dominik Kacprzak
Czynności niezbędne do przetrwania w terenie ćwiczyli – pod okiem kadry dowódczej i podchorążych WAT – uczniowie klasy maturalnej Wojskowego Ogólnokształcącego Liceum Informatycznego. Szkolenie realizowane w ramach cyklu zajęć dla młodzieży warszawskiego liceum odbyło się 20 stycznia na placu ćwiczeń taktycznych Wojskowej Akademii Technicznej.

Uczestnicy szkolenia pod czujnym okiem instruktorów przyswajali wiedzę z zakresu survivalu oraz elementów SERE (ang. Survival, Evasion, Resistance, Escape – przetrwanie, unikanie, opór w niewoli oraz ucieczka). W zimowej aurze i niskiej temperaturze licealiści uświadomili sobie, jak ważna jest umiejętność rozpalania ognia i budowy schronienia w niesprzyjających warunkach terenowych i atmosferycznych.

 

„Jestem zaskoczony wysokim stopniem zaangażowania tych młodych ludzi. Zdolność rozpalania ognia z wykorzystaniem krzesiwa w przypadku izolacji w terenie ma niebagatelne znaczenie, gdyż wpływa na komfort i samopoczucie, a co za tym idzie na sprawne działanie i świadome myślenie. Uczniowie WOLI wzięli sobie do serca wszystkie wskazówki i już po chwili każdy z nich, praktycznie bez naszej pomocy, mógł ogrzać się przy własnym ognisku. Ważne jest, aby – w przypadku chęci doskonalenia nowo nabytych umiejętności – zawsze wykorzystywać do tego dogodny i przygotowany teren, jednocześnie unikając niekontrolowanego rozprzestrzeniania się ognia” – mówił prowadzący zajęcia ppor. Dominik Kacprzak.

 

Szkolenie objęło również podstawy wiedzy z zakresu maskowania i kamuflażu, ze szczególnym naciskiem na właściwy dobór dostępnej roślinności oraz z wykorzystanie specjalnych środków barwiących. Młodzież nauczyła się ponadto budowy schronienia survivalowego oraz pozyskiwania podstawowych narzędzi, które mogłyby posłużyć jako prowizoryczna broń lub sprzęt do polowania.

 

„Uczniowie liceum wykazali się dużą kreatywnością wykonując różne rodzaje schronień. Mieli wiele własnych pomysłów na wykorzystanie do ich budowy znalezionych w terenie przedmiotów i dostępnych środków wyposażenia. Wielu z nich miało pierwszy kontakt z tematyką bytowania w terenie, ale jestem przekonany, że swoją wiedzę w tym zakresie będą jeszcze wzbogacać o treści dostępne w literaturze fachowej lub w internecie” – podsumował ppor. Damian Cichy

 

Po zakończonych zajęciach uczniowie rozmawiali z podchorążymi, którzy wspierali instruktorów w realizacji szkolenia. Najczęściej zadawane pytania dotyczyły kierunków studiów realizowanych na uczelni oraz charakter służby kandydackiej w Wojskowej Akademii Technicznej.

 

mjr Tomasz Misiejuk

red. Karolina Duszczyk

fot. ppor. Dominik Kacprzak