None

Alergia a sport i służba

Alergia nie stanowi przeciwwskazania do uprawiania sportu, także astma nie powinna być powodem do porzucenia aktywności fizycznej.
Sport właściwie dobrany nie stwarza zagrożenia dla zdrowia alergika. Świadczą o tym sportowcy, którzy osiągają bardzo dobre wyniki mimo alergii.

Należy pamiętać, że przy wszelkiej aktywności fizycznej w pierwszej kolejności musimy zadbać o właściwą dietę. Dobre odżywianie i odpowiednio dobrane leki nie eliminują nas z prowadzenia aktywnego stylu życia.

Dla alergików, szczególnie tych uczulonych na składniki pokarmowe, jest to sprawa najważniejsza. Eliminujemy produkty, na które jesteśmy uczuleni, sprawdzamy skład gotowych produktów kupowanych w sklepach, kontrolujemy, co jemy również w pubach, restauracjach, czy u znajomych.

Osoby intensywnie trenujące potrzebują odpowiedniej diety, która oparta będzie na właściwej proporcji białka, tłuszczu i węglowodanów. Potrzebują one więcej białka niż przeciętny człowiek, ponieważ zużywają je na budowanie masy mięśniowej.



Jeśli intensywnie biegasz lub podnosisz ciężary, pamiętaj o zrobieniu odpowiednich testów alergicznych i konsultacji dietetycznej, by właściwie dobierać źródła białka.

Gorzej mają ci, którzy są uczuleni na wszelkiego rodzaju pyłki, kwiaty, itp., bo nie możemy wyeliminować ich z naszego życia.

Być może dobrym rozwiązaniem w tym przypadku byłoby, aby twój trening odbywał się w zamkniętym, wentylowanym pomieszczeniu. Może siłownia czy squash jest właśnie dla Ciebie!

W przypadku korzystania z siłowni należy jednak pamiętać, że w kurzu, znajdującym się w pomieszczeniach obecne są pyłki, roztocza i zarodniki pleśni, które powodują astmę.

Wybierając fitness klub trzeba kierować się jego czystością, należy zwracać uwagę w jaki sposób dba się w nim o higienę przyrządów do ćwiczeń i czy sale wietrzone są przez okna, czy stosowana jest klimatyzacja. Osoby uczulone na pleśń powinny stanowczo unikać klimatyzacji, natomiast alergicy nieodporni na pyłki roślin nie będą się czuli komfortowo ćwicząc przy otwartych oknach.

W klimatyzowanym pomieszczeniu dobrze będą czuć się osoby, których zmorą są pylące rośliny. Jeśli to dla nas zbyt banalne, zastanówmy się np. nad sportami halowymi, może to być tenis, ale także gry zespołowe.

Jeśli nie chcemy rezygnować z treningów na świeżym powietrzu należy kontrolować terminy kwitnienia traw, drzew, wiedzieć, że najwyższe stężenie pyłków ma miejsce w godzinach około południowych i odpowiednio zaplanować swoją aktywność w plenerze (wcześnie rano lub późno wieczorem).

Jeżeli zdecydujesz się na uprawianie sportu w okresie najwyższego stężenia pyłków, nałóż maseczkę na twarz, która będzie filtrować wdychane powietrze z pyłków, a po powrocie do domu przepłucz nos roztworem wody z solą, by usunąć pyłki, które mogły dostać się do przestrzeni nosowej, weź prysznic i upierz ubrania, w których wróciłeś z treningu.

Ćwiczenia na dworze zaplanuj także pod kątem sprzyjającej pogody. Suche, ciepłe powietrze w wietrzny dzień to nie najlepsze warunki do treningu dla alergików. Z drugiej jednak strony, zbyt duża wilgotność powietrza także nie jest korzystna. Kiedy powietrze jest ciężkie, alergicy mogą mieć problemy z oddychaniem. Wilgotność przyczynia się także do rozwoju pleśni, na którą uczulonych jest wiele osób.

Wskazane jest natomiast ćwiczenie podczas mżawki. Deszcz oczyszcza powietrze, dzięki czemu osoby uczulone na pyłki mogą poczuć się lepiej.

W przypadku osób uczulonych na pyłki nawet wybór formy aktywności ma znaczenie. Ćwiczenia, które składają się na przemian z wysiłku i odpoczynku, na przykład piłka nożna, siatkówka umożliwiające wysiłek interwałowy są wskazane i powodują że zachowujemy odpowiednią kondycję zdrowotną.    Długotrwały jednostajny bieg lub inny wysiłek którego nie przerywamy często pododuje objawy astmy szczególnie u osób nie biorących leków. Obecnie stosowane leki umożliwiają chorym normalną aktywność fizyczną w taki sposób że często nie można odróżnić osoby chorej od zdrowej.   

Jazda konna czy myślistwo są ciekawymi rodzajami sportu, jednak nie nadają się zupełnie dla osób uczulonych na sierść zwierząt, siano czy pyłki. Może lepiej będzie dla Ciebie jeśli zamienisz je na przykład na basen?

Odpowiednia temperatura oraz wilgotność powietrza, umiarkowany stopień wysiłku sprawia, że pływanie, które zwiększa pojemność płuc, jest najczęściej polecanym sportem dla osób z alergią.

W przypadku zajęć na basenie należy zwrócić uwagę na to, czy chlor nie podrażnia dróg oddechowych. Osoby, które zauważyły u siebie wzmożone kłopoty z oddychaniem po zajęciach pływackich, powinny zrezygnować z tej formy aktywności.

Szczególną uwagę trzeba zwracać również na zagrożenia związane z ukąszeniami i użądleniami` owadów. 

Objawy mogą być natychmiastowe i trudne do powstrzymania. Pod wpływem jadu pszczół, os czy mrówek może dojść do rozwoju anafilaksji które jeśli obejmie drogi oddechowe może być śmiertelnie niebezpieczna. Objawem może być kaszel, świszczący oddech, uczucie duszności. Często pojawiają się  mdłości, wymioty i bóle brzucha. W rezultacie nagłego spadku ciśnienia tętniczego może dojść do zawrotów głowy i utraty przytomności. Ratunkiem w takiej sytuacji jest zastrzyk adrenaliny. Na szczęście obecnie każda osoba z uczuleniem na jady owadów może liczyć na immunoterapie która zmniejsza niebezpieczeństwo wystąpienia groźnej postaci wstrząsu a nawet może spowodować kompletne ustąpienie dolegliwości na wiele lat po leczeniu.

Zanim udamy się na otwarte boisko, szczególnie to otoczone zielenią, poinformujmy osoby, z którymi będziemy trenować, o naszych alergiach. Zaopatrzenie się w niezbędne leki i przekazanie instrukcji postępowania w razie ostrego ataku astmy czy wstrząsu anafilaktycznego może uratować nam życie.

Nawet jeśli uprawianie sportu jest dla alergika wyzwaniem  - nie rezygnujmy z aktywności fizycznej.

Mimo, iż początkowo wysiłek może potęgować objawy alergii, nie powinno nas to zniechęcać. Rozważna, regularna aktywność ruchowa, zastosowanie nowoczesnych leków i immunoterapii sprawi, że z czasem zmniejszy się wrażliwość naszych dróg oddechowych, co osłabi reakcje alergiczne.

Zatem sport przy alergii nie tylko nie jest wykluczony, ale wręcz okazuje się pomocny w walce z objawami choroby. Jeśli nie ta dyscyplina, to inna. Warto szukać i znaleźć formę aktywności odpowiednią dla siebie.

Sukcesy i postępy podczas ćwiczeń poprawiają samoocenę i pozwalają zapomnieć o kłopotach ze zdrowiem. Wzmocniony organizm lepiej poradzi sobie z alergią.

Każdorazowo uprawiając sport pamiętaj o treningu dostosowanym do swoich indywidualnych możliwości.