Wydział Bezpieczeństwa Lotniczego Lotniczej Akademii Wojskowej oferuje kształcenie na studiach podyplomowych w dwóch specjalnościach:
– bezpieczeństwo lotnicze,
– zarządzanie kryzysowe w administracji publicznej.
Kontakt
Kierownik studiów podyplomowych
ppłk dr Robert Czerski
Zastępca kierownika studiów podyplomowych
dr Małgorzata Matraszek
Specjalność bezpieczeństwo lotnicze
Celem kształcenia na studiach podyplomowych w specjalności bezpieczeństwo lotnicze jest pogłębienie wiedzy z zakresu: oceny zagrożeń w występujących w środowisku lotniczym; ochrony lotnictwa i lotnisk; ratownictwa lotniskowego; zarządzania bezpieczeństwem, działalności operacyjnych służb lotniskowych, prawa lotniczego, szeroko rozumianego transportu lotniczego (w tym materiałów niebezpiecznych).
Studia pozwalają pogłębić i rozszerzyć wiedzę z zakresu:
− regulacji prawnych dotyczących bezpieczeństwa lotniczego;
− działalności lotniskowych służb bezpieczeństwa i procedur bezpieczeństwa obowiązujących w portach lotniczych;
− oceny zagrożeń bezpieczeństwa i jego monitorowania w portach lotniczych;
− ochrony lotnisk, infrastruktury lotniskowej oraz systemów informacyjnych;
− prowadzenia działań ewakuacyjno-ratowniczych pasażerów statków powietrznych oraz osób znajdujących się w portach lotniczych;
− działalności lotniskowych służb operacyjnych i służb bezpieczeństwa.
Absolwenci studiów podyplomowych w specjalności bezpieczeństwo lotnicze cechować się będą:
− profesjonalnym przygotowaniem do rozwiązywania problemów związanych
z zapewnieniem bezpieczeństwa w lotnictwie;
− znajomością krajowych i międzynarodowych regulacji prawnych dotyczących procedur bezpieczeństwa i postępowania z osobami naruszającymi prawo;
− zdolnością do oceny zagrożeń występujących w lotnictwie i przeciwdziałania tym zagrożeniom;
− znajomością procedur bezpieczeństwa obowiązujących w lotnictwie;
− umiejętnością rozwiązywania problemów związanych z bezpieczeństwem na lotniskach;
− umiejętnością organizowania pomocy i koordynowania działań ratowniczych zagrożonych statków powietrznych;
− umiejętnością kierowania zespołami ludzkimi.
Osiągnięcie założonych celów uczenia realizowane będzie poprzez:
− tworzenie warunków do zdobywania wiedzy z zakresu prawa, przepisów narodowych i międzynarodowych (w tym UE) dotyczących bezpieczeństwa i ochrony lotnictwa cywilnego;
− prowadzenie analiz procedur bezpieczeństwa obowiązujących w lotnictwie, ze szczególnym uwzględnieniem portów lotniczych;
− rozwiązywanie problemów związanych zagrożeniami występującymi w lotnictwie, ze szczególnym uwzględnieniem portów lotniczych;
− doskonalenie wiedzy z zakresu znajomości procedur bezpieczeństwa obowiązujących w lotnictwie.
Specjalność zarządzanie kryzysowe w administracji publicznej
Głównym celem kształcenia na studiach podyplomowych w specjalności zarządzanie kryzysowe w administracji publicznej jest przygotowanie słuchaczy w zakresie zarządzania w sytuacjach kryzysowych, które obejmują całokształt zagadnień w sferze przeciwdziałania zdarzeniom kryzysowym (działania prewencyjne), w trakcie ich trwania (zwalczanie, działania ratownicze), a także po ich zaistnieniu (likwidacja skutków) głównie dla organów terenowej administracji państwowej i samorządowej oraz instytucji i podmiotów zajmujących się bezpieczeństwem państwa (m.in. wojska i służb państwowych). Zakres i tematyka kształcenia obejmie wybrane zagadnienia z zasad Zarządzania Kryzysowego wynikające z zadań pełnionych na różnych szczeblach administracji rządowej, samorządowej i ze specyfiki środowiska lokalnego.
Studia umożliwiają pogłębienie i rozszerzenie wiedzy z zakresu:
− regulacji prawnych dotyczących zarzadzania kryzysowego i bezpieczeństwa publicznego;
− problematyki zarządzania kryzysowego w systemie bezpieczeństwa państwa;
− oceny zagrożeń kryzysowych i metodologii ich monitorowania i diagnozowania;
− ochrony infrastruktury krytycznej;
− prowadzenia działań ewakuacyjno-ratowniczych ludności i obiektów znajdujących się w rejonie administracyjnym systemu zarządzania kryzysowego;
− działalności służb reagowania kryzysowego i współdziałania w sytuacjach kryzysowych;
− systemów wspomagania informatycznego procesów zarządzania kryzysowego.
Absolwenci studiów podyplomowych w specjalności zarządzanie kryzysowe w administracji publicznej mogą znaleźć zatrudnienie w charakterze kierowników, specjalistów, doradców, ekspertów lub inspektorów w:
- strukturach organizacyjnych Zarządzania Kryzysowego przy urzędach wojewódzkich, powiatowych i gminnych oraz w instytucjach samorządowych różnych szczebli;
- jednostkach i instytucjach wojskowych, jednostkach Państwowej Staży Pożarnej i Policji różnych szczebli;
- formacjach Obrony Cywilnej Kraju i instytucjach związanych z zarządzaniem kryzysowym;
- strukturach Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji;
- zakładach i firmach, które realizują zadania z zakresu bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego;
Słuchacze uzyskają umiejętności:
- wdrażania nowoczesnych systemów Zarządzania Kryzysowego, wynikających z rodzaju pełnionej funkcji na zajmowanym stanowisku, w strukturach organizacyjnych na poszczególnych poziomach administracji;
- sprawnej identyfikacji zagrożenia i reakcji na nie w ramach systemu Zarządzania Kryzysowego;
- właściwego postrzegania roli administracji samorządowej nakreślonej Ustawą o zarządzaniu kryzysowym i innych aktach normatywno-prawnych;
- współpracy i współdziałania w zespołach kadry kierowniczej administracji publicznej rządowej i samorządowej (gmin, powiatów, województw), na stanowiskach związanych z szeroko rozumianym pojęciem zarządzania kryzysowego.