- Szkolenie sprawdzające predyspozycje kandydatów do pełnienia służby na stanowiskach pilotów, realizowane w ramach procesu rekrutacji na studia wojskowe dla specjalności studiów - pilotaż statku powietrznego.
- Szkolenie lotnicze podchorążych w specjalności studiów pilotaż statku powietrznego (pilot samolotu odrzutowego, pilot śmigłowca, pilot samolotu transportowego) oraz bezzałogowe statki powietrzne i wskazywania celów (pilot-operator BSP).
- Szkolenie studentów cywilnych w specjalności studiów pilotaż statków powietrznych.
- Szkolenie podchorążych oraz kadry zawodowej w zakresie przygotowania wysokościowo – ratowniczego do wykonywania lotów na wojskowych statkach powietrznych.
Dowódca ACSL przyjmuje interesantów w czwartki w godz. 10.00-11.00 po uprzednim telefonicznym umówieniu.
tel. 261 517 760
ppłk pil. Marcin Oberda
tel. 261 517 760
Grupa Działań Lotniczych
-
Sekcja Urządzeń Symulacji LotuSekcja Urządzeń Symulacji Lotu (FSTD) jest komórką organizacyjną ACSL przeznaczoną do szkolenia i treningu na urządzeniach symulacji lotu kandydatów na studia wojskowe (w ramach procesu rekrutacji na specjalność pilotaż statku powietrznego), studentów cywilnych kierunku Lotnictwo i Kosmonautyka, a także personelu latającego SZ RP.Studenci wojskowi oraz cywilni uczestniczą w szkoleniu praktycznym na urządzeniach symulacji lotu w ramach zajęć z przedmiotu „Technika pilotażu i symulatory lotu”. Natomiast, żołnierze zawodowi grupy osobowej pilotów uczestniczą w szkoleniach w ramach kursów ujętych w „Rocznym planie doskonalenia zawodowego żołnierzy zawodowych SZ RP”.Ważnym elementem działalności Sekcji jest organizacja i prowadzenie szkolenia sprawdzającego predyspozycje kandydatów do pełnienia służby na stanowiskach pilotów w lotnictwie SZ RP. Szkoleniem objęte są osoby ubiegające się o przyjęcie na studia wojskowe na specjalność „pilotaż statku powietrznego” oraz „bezzałogowe statki powietrzne i wskazywania celów (pilot-operator BSP)”.Wyposażenie:ELITE PI-35 BITDELITE Pi-35 BITD (Basic Instrument Training Device) służy do zapoznania studentów z zasadami wykonywania lotów w oparciu o wskazania przyrządów pokładowych bez zewnętrznych odniesień wzrokowych, w tym podstawowych elementów pilotażu, podzielności uwagi, interpretacji wskazań przyrządów, podstaw radionawigacji, a także podstaw lotów proceduralnych.
SELEKCJONER
Trenażer lotów „Selekcjoner" to system wymiennych kabin wykorzystujących wspólne środowisko oprogramowania wraz z systemem zobrazowania opartym na 3 projektorach wizyjnych.
Moduł samolotu F-16 przeznaczony jest do wstępnej oceny predyspozycji kandydatów na studia wojskowe na specjalność "pilotaż statków powietrznego".
Moduł samolotu PZL-130 „Orlik” – trenażer wykorzystywany do szkolenia podstawowego studentów wojskowych o specjalności „pilot samolotu odrzutowego”.SYMULATOR DEZORIENTACJI PRZESTRZENNEJ
Symulator zabudowany na ruchomej platformie, z trzema wymiennymi kabinami, odpowiadającymi wzorcom kokpitów samolotu transportowego M-28, samolotu odrzutowego F-16 oraz śmigłowca W-3PL. Przeznaczony jest do zapoznawania personelu latającego (kadry zawodowej oraz podchorążych) z niebezpiecznymi zjawiskami (iluzjami), mogącymi wystąpić w realnych warunkach lotu, tj. złudzeniami optycznymi jak „czarna dziura”, fałszywy horyzont, jak również złudzeniami związanymi z narządem równowagi jak np. złudzenie Coriolisa.
URZĄDZENIE TRENINGOWE ŚMIGŁOWCA SW-4 PUSZCZYK
Urządzenie przeznaczone do szkolenia praktycznego studentów wojskowych o specjalności „pilot śmigłowca" w zakresie podstawowego pilotażu, nauki procedur normalnych i awaryjnych dla śmigłowca SW-4, a także lotów proceduralnych według wskazań przyrządów.
URZĄDZENIE TRENINGOWE SAMOLOTÓW DA-40/DA-42
Urządzenie certyfikowane zgodnie z wymogami Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego do klasy FNPT II, przeznaczone do szkolenia podstawowego oraz proceduralnego podchorążych i studentów cywilnych do uprawnień według wskazań przyrządów (IR(A),IR/ME,PBN).
MODUŁOWE URZĄDZENIE SYMULACJI LOTU
Symulator certyfikowany zgodnie z wymogami Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego do klasy FNPT-II. Cechą, która odróżnia niniejsze urządzenie od innych tej klasy, jest umieszczenie w jednej konstrukcji symulatora aż czterech oddzielnych modułów (konfiguracji) samolotów, tj. klasy: SEP, MEP, TEP oraz JET. Ogromną zaletą jest możliwość szybkiej zmiany konfiguracji samolotów, począwszy od jednosilnikowego samolotu o napędzie tłokowym, poprzez samolot turbośmigłowy, a kończąc na samolocie odrzutowym. Urządzenie jest wykorzystane w procesie szkolenia do licencji: PPL(A), CPL(A), a także do uzyskania uprawnień IR(A)/PBN, IR(PBN)/ME, MCC oraz JOC.
-
Sekcja Zabezpieczenia Wysokościowo-RatowniczegoSekcja Wysokościowo–Ratownicza (SWR) jest komórką organizacyjną ACSL przeznaczoną do przygotowania wojskowego personelu latającego pod względem wysokościowo – ratowniczym do wykonywania lotów na statkach powietrznych. Kadrę sekcji tworzą wysoko wykwalifikowani instruktorzy specjalizujący się w szkoleniu młodych pilotów rozpoczynających loty na wojskowych statkach powietrznych.Główne zadania sekcji wysokościowo–ratowniczej:
- zajęcia z opuszczania statków powietrznych w sytuacjach niebezpiecznych;
- treningi z posługiwania się sprzętem wysokościowo–ratowniczym będącym na wyposażeniu Sił Powietrznych RP;
- treningi z wodowania z użyciem lotniczego sprzętu ratowniczego;
- ćwiczenia na pneumatycznym symulatorze katapultowania TS-11 „ISKRA” oraz PZL – 130 TCII „ORLIK”;
- ćwiczenia na symulatorze operowania spadochronem ratowniczym (VRPFS for egress training);
- ćwiczenia na kompleksowym symulatorze skoków spadochronowych (VRPFS for advance training);
- zabezpieczanie teoretycznego i praktycznego szkolenia spadochronowego.
Wyposażenie:PNEUMATYCZNY SYMULATOR KATAPULTOWANIA Z SAMOLOTU TS-11 „ISKRA”Urządzenie treningowe do nauki katapultowania przeznaczone jest do odwzorowania funkcjonowania fotela katapultowego samolotu TS-11,,ISKRA”. Symulator służy do nauki i treningu podejmowania przez pilota decyzji o katapultowaniu i czynności wykonywanych przed, jak i w czasie katapultowania. Urządzenie zostało wyposażone w imitator oryginalnego fotela, który jest odpowiednio zmodyfikowany dla potrzeb kontroli takich czynności jak: prawidłowe zapięcie pasów, prawidłowa blokada mechanizmu naciągu pasów, użycie dźwigni awaryjnych oraz uchwytów katapultowania. Fotel wyposażony jest również w czujniki umożliwiające kontrolę zajęcia prawidłowej i bezpiecznej pozycji przez pilota celem katapultowania. Ćwiczenia są realizowane przez wyrzucanie fotela z pilotem za pomocą sprężonego powietrza. Przeciążenie podczas treningowego katapultowania wznosi do 3,5G, niezależnie od wagi pilota.PNEUMATYCZNY SYMULATOR KATAPULTOWANIA Z SAMOLOTU PZL-130 TCII „ORLIK”
Symulator katapultowania z samolotu PZL-130 TCII ,,ORLIK” przeznaczony jest do ćwiczenia czynności wykonywanych przez pilota po zajęciu miejsca na fotelu katapultowym oraz treningu z katapultowania w zależności od awarii, jaka została zobrazowana przez system informatyczny. Jest to najnowocześniejszy symulator katapultowania w Polsce, który umożliwia akustyczne i wizualne rozpoznawanie sytuacji awaryjnych związanych z pracą statku powietrznego. Urządzenie zapewnia łączność radiową pilota z instruktorem oraz umożliwia trening współdziałania w załodze podczas katapultowania. Studenci mogą przećwiczyć wszystkie możliwe sytuacje awaryjne przewidziane dla samolotu PZL – 130 TCII „ORLIK”.
SYMULATOR OPEROWANIA SPADOCHRONEM RATOWNICZYM
(Virtual Reality Parachute Flight Simulator(VRPFS) for egress training)
Symulator przeznaczony jest do nauki operowania spadochronami ratowniczymi używanymi w Siłach Powietrznych RP od etapu otwarcia spadochronu do chwili lądowania. Ćwiczenia realizowane są w podwieszanej uprzęży z użyciem gogli 3D. Wyświetlana jest realistyczna grafika trójwymiarowa wysokiej rozdzielczości, zapewniająca wygląd otoczenia i detali jak w realnym środowisku, połączona z wygenerowaniem obrazu w zależności od ruchów głowy i wykorzystania elementów sterowniczych spadochronu. Oprogramowanie symulatora pozwala na wybór czaszy spadochronu ratowniczego oraz terenu, nad którym odbywa się opadanie ze spadochronem po katapultowaniu oraz umożliwia wygenerowanie pory doby i warunków atmosferycznych.
KOMPLEKSOWY SYMULATOR SKOKU SPADOCHRONOWEGO
(Virtual Reality Parachute Flight Simulator(VRPFS) for advance training)
Symulator przeznaczony jest do:
- nauki operowania spadochronem szkolno – treningowym L-2 „KADET”;
- nauki operowania spadochronami ratowniczymi używanymi w Siłach Powietrznych RP;
- doskonalenia umiejętności instruktorów i skoczków spadochronowych na spadochronach szybujących.
Symulator umożliwia wykonanie skoku spadochronowego od momentu opuszczenia statku powietrznego (symulacja swobodnego opadania, lot na czaszy) do momentu lądowania. Ćwiczenia realizowane są w podwieszanej uprzęży z użyciem gogli, w których wyświetlana jest realistyczna grafika trójwymiarowa wysokiej rozdzielczości, zapewniająca wygląd otoczenia i detali jak w realnym środowisku połączona z wygenerowaniem obrazu w zależności od ruchów głowy i wykorzystania elementów sterowniczych spadochronu. Oprogramowanie symulatora pozwala na wybór czaszy spadochronu oraz terenu, nad którym odbywa się skok ze spadochronem oraz umożliwia wygenerowanie sytuacji awaryjnych podczas skoku spadochronowego.
TRENINGI Z WODOWANIA Z UŻYCIEM LOTNICZEGO SPRZĘTU RATOWNICZEGO
Treningi z wodowania to jedno z wielu obowiązkowych ćwiczeń każdego pilota wojskowego. Studenci podczas zajęć zapoznają się z procedurami związanymi z zachowaniem się po lądowaniu ze spadochronem do wody oraz posługiwaniem się środkami ratowniczymi, w które wyposażany jest personel latający do lotów nad akwenami wodnymi. Treningi są prowadzone z wykorzystaniem oryginalnego sprzętu ratowniczego, będącego na wyposażeniu Lotnictwa Sił Zbrojnych RP.
PRZYGOTOWANIE DO SKOKÓW SPADOCHRONOWYCH ORAZ WYKONYWANIE SKOKÓW SPADOCHRONOWYCH ZE SPADOCHRONEM SZKOLNO-TRENINGOWYM L-2 „KADET”
Jednym z wielu elementów szkolenia wysokościowo-ratowniczego pilota wojskowego jest wykonanie przez przyszłych wojskowych pilotów skoków ze spadochronem. Każdy podchorąży, zanim zasiądzie za sterami wojskowego statku powietrznego, musi wykonać trzy skoki ze spadochronem z samoczynnym systemem otwarcia. Zajęcia odbywają się we współpracy z 4 Skrzydłem Lotnictwa Szkolnego. Szkolno – treningowy spadochron L-2 „Kadet” wykorzystywany do szkolenia spadochronowego jest bardzo zbliżony parametrami do spadochronów ratowniczych znajdujących się w fotelach katapultowych.
-
Zespół Szkolenia LotniczegoZespół szkolenia lotniczego Akademickiego Centrum Szkolenia Lotniczego Lotniczej Akademii Wojskowej prowadzi szkolenia w zakresie:
- licencji pilota turystycznego - samolotowego PPL(A),
- licencji pilota turystycznego - śmigłowcowego PPL(H).
- licencji pilota turystycznego - samolotowego PPL(A),
- licencji pilota zawodowego - samolotowego CPL(A),
- licencji pilota zawodowego - śmigłowcowego CPL(H),
- uprawnienia do wykonywania lotów nocnych według przepisów VFR,
- uprawnienia do lotów na samolotach wielosilnikowych tłokowych (lądowych) MEP(L)
- uprawnieninia do lotów według wskazań przyrządów na samolotach jednosilnikowych IR(PBN) oraz wielosilnikowych IR(PBN)/ME,
- uprawnienia w zakresie współpracy w załodze wieloosobowej MCC (prowadzone na symulatorze z modułem samolotu B737/A320 klasy FNPT II).
Grupa Obsługi Technicznej
-
AMO/CAMOLotnicza Akademia Wojskowa posiada rozbudowaną flotę statków powietrznych. Aktualnie w jej skład wchodzi 38 statków powietrznych:
- 3 samoloty Diamond DA42 NG,
- 6 samolotów Diamond DA40 NG,
- 14 samolotów Diamond DA20 C1,
- 2 samoloty Zlin 143LSi,
- 1 samolot Zlin 242L,
- 1 samolot Zlin 526 F,
- 1 samolot AN 2,
- 7 śmigłowców Guimball Cabri G2,
- 3 śmigłowce Robinson R44 II.
W celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania wszystkich statków powietrznych w strukturach Akademickiego Centrum Szkolenia Lotniczego utworzono dwie wymagane przepisami organizacje lotnicze, które zajmują się obsługą techniczną i zarządzaniem flotą: Organizacja Zarządzania Ciągłą Zdatnością do Lotu (ang. CAMO – Continuing Airworthiness Management Organization) oraz Organizacja Obsług Technicznych (ang. AMO – Approved Maintenance Organization).Organizacja AMO zajmuje się szeroko pojętą obsługą techniczną statków powietrznych. W jej skład wchodzi kadra kierownicza, licencjonowani mechanicy lotniczy oraz mechanicy praktykanci. Organizacja Obsługowa potrzebuje solidnego zaplecza technicznego, aby zapewnić serwis tak rozbudowanej floty. Aktualnie ACSL użytkuje 2 hangary do przechowywania i obsługi statków powietrznych. AMO posiada także magazyny części lotniczych oraz różnego rodzaju warsztaty i stoiska kontrolno-pomiarowe. W okresie letnich praktyk lotniczych organizacja AMO zabezpiecza loty na zewnętrznych lotniskach. Wykonuje również planowe obsługi techniczne, a także usuwa niesprawności statków powietrznych. Obsługi specjalistyczne, które wykraczają poza zakres zatwierdzenia i wymagają specjalistycznej technologii, wykonywane są we współpracy z zewnętrznymi firmami. W swoim zakresie zatwierdzenia organizacja AMO obsługuje:- 8 samolotów Diamond DA20 C1,
- 7 śmigłowców Guimball Cabri G2,
- 2 samoloty Zlin 143LSi,
- 1 samolot Zlin 242L.
Organizacja CAMO zajmuje się zarządzaniem flotą statków powietrznych. Odpowiada za nadzorowanie okresów między obsługami, kierowanie statków powietrznych na planowe prace obsługowe, aktualizacje dokumentacji tj. instrukcje użytkowania w locie oraz współpracę z producentami statków powietrznych w celu bezpiecznej eksploatacji floty Lotniczej Akademii Wojskowej. W swoim zakresie zatwierdzenia organizacja CAMO posiada:- 8 samolotów Diamond DA20 C1,
- 2 samoloty Zlin 143LSi,
- 1 samolot Zlin 242L,
- 7 śmigłowców Guimball Cabri G2,
- 3 śmigłowce Robinson R44 II.
Organizacja CAMO współpracuje z podwykonawcami Lotniczej Akademii Wojkowej w zakresie obsług technicznych i zarządzania oraz z Urzędem Lotnictwa Cywilnego w celu zapewnienia ciągłego nadzoru nad flotą statków powietrznych.