None

Jak poradzić sobie z lękiem podczas epidemii

Panująca na świecie i w naszym kraju pandemia koronawirusa SARS-CoV-2, wywołująca chorobę COVID-19, spowodowała sytuację zagrożenia zdrowia i życia, a więc wszyscy stoimy przed wyzwaniem. Niespodziewana sytuacja wymaga od każdego z nas uruchomienia ogromnego potencjału adaptacyjnego i odnalezienia się w nowej rzeczywistości.
W sytuacji zagrożenia zdrowia i życia naturalnie pojawiającymi się emocjami są: strach, nasilony lęk, często panika i inne trudne emocje. Wtedy uruchamiają się w nas mechanizmy obronne, których konsekwencje najczęściej nie są korzystne. Mogą one – i zazwyczaj tak się dzieje – destrukcyjnie wpływać zarówno na pojedynczego człowieka, jak i całe grupy społeczne. Strach i obawy nie mogą nas paraliżować w działaniu i codziennym funkcjonowaniu, ale również nie wolno nam zaprzeczać istnieniu zagrożenia, bagatelizować, pomijać lub pomniejszać jego znaczenie. Brak racjonalnego podejścia do pojawiających się nowych ograniczeń może wystawić nas i inne osoby na niepotrzebne ryzyko zakażeniem oraz zwielokrotnić zasięg oddziaływania wirusa.

Ludzie w różny sposób przeżywają trudne sytuacje oraz odmiennie okazują swoje uczucia. Dezorganizacja stabilnego życia rodzinnego i zawodowego, czyli gwałtowne zmiany, wywołują lęk. Również niepewność dotycząca zdrowia własnego i najbliższych, a także sytuacji społecznej, prowadzą do eskalacji niepokoju. Dlatego w tym trudnym czasie niezwykle ważne jest wykazanie zrozumienia dla pojawiających się negatywnych emocji, zarówno w nas samych, jak i w naszym otoczeniu; w środowiskach służby, pracy, w domu – wśród najbliższych.

JAK PORADZIĆ SOBIE Z LĘKIEM PODCZAS EPIDEMII

To, że się boimy, jest naturalne. Warto jednak pamiętać, że niektórymi zachowaniami i sposobem myślenia, możemy niepotrzebnie wzmagać swój niepokój.

-  podejdź zadaniowo do problemu; to da Ci poczucie kontroli,

-  myśl tylko o tym, na co masz wpływ,

-  nie martw się na zapas tym, co się jeszcze nie wydarzyło,

-  odświeżaj strony z informacjami nie częściej niż dwa razy dziennie,

-  sprawdzaj tylko rzetelne źródła, nie poszukuj emocjonalnych informacji,

-  nie angażuj się w rozmowy „nakręcające” niepokój,

-  wykorzystaj czas spędzony w domu (teraz masz czas na rozwój swoich zainteresowań, naucz się czegoś nowego, czytaj książki, oglądaj filmy…),

-  humor to nic złego! Rozładowuje niepotrzebne napięcie,

-  nie unikaj rozmów z bliskimi, dzwoń do znajomych.

Żródło: Centrum Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej – www.cppb.pl


Opracowanie: Monika Jankowska