Most pontonowy na Wiśle.

Most pontonowy na Wiśle

32 zdjęć w galerii
Autor zdjęcia: Dariusz Kurowski
Na wysokości Bielan w Warszawie pododdziały 2 Pułku Inżynieryjnego z Inowrocławia i Dęblina oraz 2 Pułku Saperów z Chełmna od godzin wieczornych 30 sierpnia brały udział w budowie mostu pontonowego na Wiśle.
W realizacji zadania na wniosek wojewody mazowieckiego wzięło udział ponad 170 żołnierzy i ok. 100 jednostek sprzętu. Do budowy mostu wykorzystano 84 bloki pontonowe. Ze względu na trudne warunki terenowe pierwszym zadaniem było wzmocnienie nabrzeża Wisły. Umożliwiło to zrzucenie bloków pontonowych i kutrów do rzeki. Most o długości 244 m osiągnął swoją funkcjonalność 3 września. Przeprawa z bloków pontonowych jest wykorzystywana jako platforma dla systemu rurociągów (dwa rurociągi o średnicy 1 m każdy) odprowadzających ściegi z uszkodzonego kolektora do oczyszczalni „Czajka”. Przewidywany termin funkcjonowania mostu to około 2 miesiące. Wszystko uzależnione jest od warunków hydrologicznych na Wiśle oraz od usunięcia awarii bądź zbudowania przez władze m. st. Warszawa tymczasowego połączenia na moście Marii Skłodowskiej-Curie (tzw. Północnym), które spowoduje, że wariant z mostem pontonowym będzie można zlikwidować.

Most jest monitorowany przez żołnierzy całą dobę. Bezpieczeństwo w okolicach „platformy podtrzymującej rurociąg” zapewnione jest przez policję, straż pożarna oraz straż miejską.

Ponadto, codziennie w spotkaniach, powołanego przez prezydenta m. st. Warszawy sztabu koordynującego działania mające na celu usunięcie awarii kolektorów, uczestniczy przedstawiciel Zarządu Inżynierii Wojskowej.

Tekst: płk Artur Talik
Zdjęcia: mjr Dariusz Kurowski

Powiązane artykuły