W-3WARM Anakonda
Autor zdjęcia: BLMW

Śmigłowiec poszukiwawczo - ratowniczy W-3WARM Anakonda

Eksploatowane obecnie w lotnictwie Marynarki Wojennej Anakondy były pierwszymi tego typu maszynami w lotnictwie Sił Zbrojnych. Śmigłowce o numerach burtowych 0209 i 0304, wówczas jeszcze w wersji transportowej W-3T, swoją służbę rozpoczęły w 1989 roku w ówczesnej 18. Eskadrze Lotnictwa Łącznikowego MW stacjonującej na lotnisku w Gdyni Babich Dołach. Jedna z maszyn trzeciej serii produkcyjnej, pozostająca własnością zakładów w Świdniku, 0411 stała się prototypem wersji ratownictwa morskiego, wyposażonej w nadmuchiwane pływaki. Po zebraniu doświadczeń z eksploatacji maszyn transportowych i prób prototypu, w lipcu 1992 roku, do służby weszły pierwsze śmigłowce W-3 w wersji ratowniczej RM. Były to maszyny o numerach burtowych 0505 i 0506, wyprodukowano w ramach czwartej serii produkcyjnej. W jej ramach powstały także przyjęte do eksploatacji rok później śmigłowce 0511 i 0512. Ten ostatni uległ katastrofie, w marcu 1997 roku. W 1996 roku w BLMW pojawił się śmigłowiec 0513 tej samej serii, pozostający własnością przedsiębiorstwa Petrobaltic i eksploatowany przez BLMW na podstawie umów międzyresortowych. Wraz z ich wygaśnięciem, w 2015 roku śmigłowiec został zwrócony firmie. W latach 1998-99 na stan przyjęto dwa nowe śmigłowce typu W-3RM pochodzące z siódmej (nr 0813 i 0815) serii produkcyjnej.Ostatnia Anakonda, z nr 0906 weszła na wyposażenie BLMW w 2002 roku.
Na początku 2014 roku Inspektorat Uzbrojenia podpisał z zakładami lotniczymi PZL - Świdnik umowę na modernizację śmigłowców lotnictwa morskiego Anakonda do jednolitej wersji ratowniczej. Modernizację przeprowadzono także na dwóch śmigłowcach transportowych W-3T, zmieniając ich funkcję na ratowniczą (bez nadmuchiwanych pływaków). Po modernizacji śmigłowce Anakonda noszą oznaczenie W-3WARM i wyposażone są w kamerę termowizyjną sprzężoną z reflektorem (tzw. szperaczem), system identyfikacji jednostek pływających AIS, system detekcji sygnałów radiostacji ratowniczych CHELTON, dźwig burtowy oraz sprzęt do podnoszenia rozbitków: kosz, nosze, trójkąt oraz pętlę. W kabinie transportowej pojawiło się stanowisko respiratora oraz pompy infuzyjnej. Zmodernizowane maszyny otrzymały również cyfrowy system sterowania silnikami FADEC, radar pogodowy oraz odbiornik GPS oraz oświetlenie przystosowane do użycia gogli noktowizyjnych. Obecnie w trakcie modernizacji znajdują się dwie maszyny najnowszej serii. "Anakonda" przeznaczona jest do wykonywania zadań poszukiwawczo - ratowniczych nad wodą i lądem, w zróżnicowanych warunkach atmosferycznych w dzień i w nocy. Na pokład może zabrać do 8 rozbitków. W skład załogi wchodzi do 5 osób – dowódca załogi, drugi pilot, technik pokładowy, ratownik i lekarz. BLMW eksploatuje 8 maszyn tego typu.
  • Prędkość przelotowa: 200 km/h
  • Prędkość maksymalna: 260 km/h
  • Pułap praktyczny: 4550 m
  • Taktyczny promień działania: 180 km (+30 min. w rejonie akcji)
  • Masa startowa max: 6400 kg
  • Długość: 18,86 m
  • Rozpiętość: 15,70 m
  • Wysokość: 5,1 m