Samolot patrolowo - rozpoznawczy M28B 1RM Bryza Bis
Autor zdjęcia: Michał Fiszer

Samolot patrolowo - rozpoznawczy M28B 1RM Bryza Bis

Jedyna maszyna tego typu o numerze burtowym 0810 rozpoczęła służbę w marcu 2008 roku. W odróżnieniu od poprzedniej wersji samolotu patrolowo-rozpoznawczego, M28B RM/Bis wyposażono w zmodernizowany radar obserwacji obiektów nawodnych ARS-800-2 z funkcją mapowania terenu. Jego parametry pracy polepszono dzięki zastosowaniu chowanego przedniego i uchylnego głównego podwozia. Ponadto Bryzę Bis wyposażono w systemy umożliwiające wykrywanie i śledzenie okrętów podwodnych - detektor anomalii magnetycznych MAG-10 oraz wyrzucane pławy radiohydroakustyczne, współpracujące z systemem odbioru sygnałów i analizy danych HYD-10. Samolot otrzymał również system pasywnego rozpoznania elektronicznego ESM-10 oraz system obserwacyjny FLIR SAFIRE II z dalmierzem laserowym. W kabinie znajdują się cztery konsole do obsługi wyposażenia, dwie przodem i dwie bokiem do kierunku lotu. Załoga Bryzy Bis to dwóch pilotów, technik pokładowy oraz w zależności od planowanej misji, do czterech operatorów systemów pokładowych.