
WPROWADZENIE
Strategia rozwoju Wydziału Nauk o Bezpieczeństwie wpisuje się w strategię rozwoju Uczelni resortowej, krajowej i europejskiej, realizującej cele edukacyjno-badawcze, służące podniesieniu konkurencyjności Uczelni i tworzeniu jej wizerunku jako nowoczesnej i przyjaznej nauczycielom akademickim, pracownikom, podchorążym, studentom i środowisku.
Wydział Nauk o Bezpieczeństwie funkcjonuje od 1.10.2010 roku na mocy decyzji Nr 311/2010/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 10.08.2010 roku. Jest jedną z podstawowych jednostek organizacyjnych Akademii Wojsk Lądowych imienia generała Tadeusza Kościuszki we Wrocławiu. Aktywnie uczestniczy w kształtowaniu obronności i bezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej, zespalając w swojej działalności kształcenie i wychowanie studentów oraz podchorążych, a także prowadzenie badań naukowych, służących głównie potrzebom Sił Zbrojnych RP, jak również związanych z doskonaleniem systemu obronnego państwa w tym bezpieczeństwa i edukacji dla bezpieczeństwa. Wydział realizuje zadania dydaktyczne w obszarze bezpieczeństwa na potrzeby administracji państwowej, samorządowej i podległych im służb oraz inspekcji.
Strategię Wydziału tworzą: wizja, misja, cele strategiczne ogólne i szczegółowe.
IDEOWY MODEL STRATEGII WYDZIAŁU NAUK O BEZPIECZEŃSTWIE AWL
WARTOŚCI
Aksjologiczne filary istnienia Wydziału odnoszą się do wartości fundamentalnych takich jak honor, poczucie godności oraz odpowiedzialność. Nadrzędną wartością – z racji specyfiki Uczelni – są patriotyzm i dobro Ojczyzny, które kształtują endemiczny charakter Wydziału Nauk o Bezpieczeństwie zbudowaną na dyfuzji doświadczeń cywilnego i wojskowego środowiska akademickiego nauczycieli oraz studentów.
MISJA WYDZIAŁU
Misją Wydziału jest budowanie marki i prestiżu w świecie nauki, jako jednostki naukowo-dydaktycznej o unikalnym i endemicznym charakterze. Realizowana przez:
- koncepcję szkoły otwartej i przedsiębiorczej, która postrzega, bada i stara się zaspokajać potrzeby bezpieczeństwa w różnych płaszczyznach życia społecznego i gospodarczego, aktywnie na nie oddziałując;
- rozwijanie umiejętności praktycznej aplikacji wiedzy w odniesieniu do społecznych, edukacyjnych i ekonomicznych realiów życia zawodowego absolwentów;
- rozwijanie integralnego modelu kształcenia łączącego wiedzę, postawy i umiejętności w jednolity organizm Wydziału;
- budowanie płaszczyzny współpracy krajowej oraz międzynarodowej z wiodącymi ośrodkami naukowo-badawczymi, zwłaszcza w środowisku bezpieczeństwa NATO.
Na wydziale kształcimy na dwóch kierunkach studiów I i II stopnia:
Bezpieczeństwo narodowe, który jest dedykowany osobom zainteresowanymi szeroko pojmowanym bezpieczeństwem oraz kwestiami militarnych i pozamilitarnych zagrożeń współczesnego świata. Istotą kształcenia na tym kierunku jest spełnienie oczekiwań społeczeństwa w zakresie zapewnienia mu poczucia bezpieczeństwa poprzez zasilanie wysoko wykwalifikowanymi kadrami instytucji administracji publicznej, sektora obronnego, jak również służ publicznych.
Inżynieria bezpieczeństwa (cywilny i wojskowy), który ze względu na swój praktyczny charakter i wyjątkową interdyscyplinarność jest adresowany zarówno do osób o zainteresowaniach technicznych, jak i interesujących się szeroko pojętą problematyką bezpieczeństwa w aspekcie pozatechnicznym. Studenci mają możliwość zapoznania się z innowacyjnymi rozwiązaniami, wdrażanymi w ramach najnowocześniejszych technologii z zakresu bezpieczeństwa, uczestniczą w specjalistycznych badaniach laboratoryjnych kontroli jakości wytwarzanych produktów, poznają jak funkcjonują najnowsze technologie służące poprawie bezpieczeństwa.
W zakresie dydaktyki zwracamy szczególną uwagę na:
- permanentne wzbogacanie i uzupełnianie programów kształcenia o treści stanowiące nową i aktualną wiedzę ogólną i specjalistyczną;
- przekazywanie studentom wiedzy z zakresu diagnozowania, identyfikacji i oceny zagrożeń bezpieczeństwa na różnych poziomach administracji państwowej, w tym również zarządzania (administrowania) bezpieczeństwem w miastach, powiatach i gminach;
- rozwijanie ich wrażliwości etycznej i estetycznej na skutki konfliktów, wojen, kryzysów oraz różnych zdarzeń nadzwyczajnych;
- nabywanie praktycznych umiejętności w zakresie ewaluacji, wartościowania zjawisk społecznych i kulturowych;
- kształtowanie postaw aksjologicznych studentów na rzecz realizacji w ich życiu i przyszłej pracy zawodowej takich wartości wymienionych w modelu strategii Wydziału;
- przekazywanie wiedzy teoretycznej studentom mającej odniesienie do realnych zjawisk stanowiących zagrożenia dla bezpieczeństwa oraz upraktycznienie procesu kształcenia;
- pobudzanie studentów do twórczego zaangażowania w zadania naukowe realizowane przez nauczycieli akademickich oraz inspirowanie do działalności publicystycznej.
Realizacja zdań dydaktycznych stworzy sprzyjający klimat do autentycznej identyfikacji całej społeczności Wydziału z jego koncepcjami rozwojowymi. Pozwala to stworzyć odpowiednie, realne warunki do podwyższania kwalifikacji i pozycji nauczycieli akademickich w środowisku oraz realizacji ich aspiracji zawodowych określonych w efektach kształcenia. Także studenci oraz wszystkie osoby, które w różnych zakresach podwyższają swe kwalifikacje w Wydziale, powinni mieć poczucie wspólnoty, dumy i przekonanie o wartości zdobytej wiedzy i umiejętności dla osobistego rozwoju oraz przydatności na konkurencyjnym rynku pracy.
W zakresie nauki kładziemy szczególny nacisk na:
- wzmocnienie potencjału naukowego Wydziału poprzez pozyskiwanie nauczycieli akademickich ze znaczącym dorobkiem naukowym oraz doświadczeniem w prowadzeniu badań;
- pozyskiwanie grantów naukowych krajowych oraz przy współpracy z zagranicznymi ośrodkami naukowymi;
- podniesienie jakości publikacji poprzez kierowanie ich do renomowanych czasopism krajowych i zagranicznych;
- promowanie osiągnieć naukowych nauczycieli Wydziału w ramach krajowych i zagranicznych konferencji naukowych, a także w ramach konferencji organizowanych przez Wydział;
- rozwój naukowy nauczycieli akademickich uwidoczniony zdobywaniem kolejnych stopni naukowych;
- współpracę międzynarodową w zakresie wymiany doświadczeń oraz działalności publicystycznej.
WIZJA
Budowa nowoczesnej, rozwojowej i umiędzynarodowionej jednostki organizacyjnej stojącej na mocnych filarach nauki, dydaktyki oraz współpracy z sektorem administracji państwowej i przemysłem.
EKSPLIKACJA CELÓW STRATEGICZNYCH W OBSZARACH: 1. Doskonałość naukowa |
|
2. Doskonałość edukacyjna |
|
3. Umiędzynarodowienie |
|
4. Stworzenie marki Wydziału |
|