None

Okręty Transportowo - Minowe typu Lublin (proj. 767)

ORP Lublin 
Podniesienie bandery: 12 października 1989 r.
 
ORP Gniezno 
Podniesienie bandery: 23 lutego 1990 r.
 
ORP Kraków 
Podniesienie bandery: 27 czerwca 1990 r.
 
ORP Poznań 
Podniesienie bandery: 8 marca 1991 r.
 
ORP Toruń 
Podniesienie bandery: 24 maja 1991 r.

Dane taktyczno-techniczne:

  • długość: 95,8 metra;
  • szerokość: 10,8 metra;
  • zanurzenie: 2,38 metra;
  • wyporność: 1745 ton; 
  • prędkość: 16,5 węzłów; 
  • napęd główny: 3 silniki spalinowe Cegielski-Sulzer 6ATL25D o mocy 1320 kW każdy.

Uzbrojenie:

  • 4 morskie zestawy rakietowo-artyleryjskie ZU-23-2MR, każdy składający się z podwójnej armaty 23 mm;
  • 9 wyrzutni ładunków wydłużonych długich; 
  • tory minowe do transportu i stawiania min morskich.

Charakterystyka:

Okręty Transportowo - Minowe projektu 767, typu Lublin zbudowane zostały w Stoczni Północnej w Gdańsku. Przeznaczone są do załadunku, transportu morskiego a także wyładowania pływającej i niepływającej techniki wojskowej oraz żołnierzy desantu morskiego. Mogą razem jednorazowo przerzucić komponent Wojsk Lądowych w sile batalionu złożony np. z ponad 500 żołnierzy i 45 Rosomaków. Załadunek i rozładunek sprzętu i ludzi może odbywać się nie tylko w porcie, ale także na nieprzygotowanym brzegu, bez konieczności budowy systemu logistycznego i nabrzeży portowych. Okręty projektu 767 mają możliwość wykonywania przejść w zagrodach minowych, do punktu przeładunku na nieuzbrojonym brzegu, za pomocą ładunków wydłużonych. Pojedynczy okręt transportowo-minowy może zabrać na pokład sprzęt kołowy i gąsienicowy o łącznym tonażu ponad 400 ton. Może także transportować miny morskie oraz stawiać je w obronnych zagrodach minowych.