Trałowiec bazowy typu Gopło (proj. 207D)

ORP Gopło 
Podniesienie bandery: 13 marca 1982r.

Dane taktyczno-techniczne:

  • długość: 38,5 metra;
  • szerokość: 7,2 metra; 
  • zanurzenie: 1,7 metra; 
  • wyporność: 225 ton; 
  • prędkość: 14 węzłów; 
  • napęd główny: 2 silniki wysokoprężne M401A1 o mocy 1000 KM napędzające 2 śruby napędowe o stałym skoku, w dyszy Korta.

Uzbrojenie:

  • trały kontaktowe i niekontaktowe; 
  • morski zestaw rakietowo-artyleryjski ZU-23-2MR; 
  • tory minowe do zabierania wariantowego uzbrojenia min morskich; 
  • holowana stacja hydrolokacyjna.

Charakterystyka:

Trałowiec bazowy projektu 207D (po modernizacji 207DM) typu Gopło. Zbudowany w Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni w latach 1980 – 1982, jako jednostka prototypowa i zarazem doświadczalna, pierwsza z siedemnastu trałowców projektu 207. Jest to okręt małomagnetyczny przeznaczony do poszukiwania i niszczenia: min kontaktowych i niekontaktowych postawionych w zagrodach minowych lub pojedynczo. Ograniczenie pola magnetycznego osiągnięto głównie dzięki zastosowaniu w konstrukcji kadłuba i pokładówki laminatu poliestrowo-szklanego. Na pokładzie okrętu testowano nowe rodzaje uzbrojenia hydrolokacyjnego, trałowego i artyleryjskiego wprowadzanego następnie na wyposażenie Polskiej Marynarki Wojennej.