Zespół Akrobacyjny ORLIK od początku swojego funkcjonowania lata na samolotach turbośmigłowych PZL-130 Orlik. Zespół na stałe stacjonuje w Radomiu, w tamtejszej 42 Bazie Lotnictwa Szkolnego. Ze względu na remont pasa startowego, od zeszłego roku Orliki przebazowane są do Dęblina, gdzie wykonuja wszystkie treningi i szkolenie programowe.
Wszystko zaczęło się w 1998 roku, kiedy do służby w 60 Lotniczym Pułku Szkolnym wszedł na dobre nowy samolot polskiej konstrukcji – turbośmigłowy PZL-130 ORLIK TC-I. Latanie nim, ze względu na duży moment zaśmigłowy, sprawiało nie lada wyzwanie nie tylko dla podchorążych ale również instruktorów. Doszukując się precyzji oraz dążąc do doskonałości w lataniu na ORLIKU doświadczeni radomscy instruktorzy, na mocy rozkazu Komendanta Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie, pod okiem mjr pil. Andrzeja Sowy, zawiązali Zespół Akrobacyjny ORLIK.
Początkowo w skład zespołu wchodziło 5 samolotów, od 2001 – 7 samolotów. W tym samym roku wydzielono zespół jako osobną eskadrę w 2. Ośrodku Szkolenia Lotniczego w Radomiu. Od 2003 w skład zespołu wchodziło 9 maszyn PZL-130 TC-1 Orlik, przez co był on jednym z nielicznych zespołów latających w tak dużym składzie. Pod koniec 2005 roku władze wojskowe zdecydowały zawiesić działalność zespołu. Do tego czasu w latach 1998-2005 wziął on udział w 49 pokazach lotniczych, w tym 20 za granicą.
W połowie 2007 wznowiono działalność zespołu w nowym składzie 7 samolotów (5 maszyn PZL-130 TC-1 Orlik oraz 2 PZL-130 TC-II Orlik). Dowódcą Zespołu i Kierownikiem Lotów został ppłk pil. Arkadiusz Leśniewski.
Od roku 2013 cały zesół wykonuje pokazy na samolotach PZL-130 TC-II Orlik.
Zespół Akrobacyjny ORLIK reprezentuje Polskie Siły Powietrzne na arenie krajowej i międzynarodowej od 20 lat. Od początku istnienia grupa wykonała kilkaset pokazów na ponad stu różnych imprezach lotniczych. Każdy z tych sezonów obfitował w dalekie, często egzotyczne dla polskich lotników przeloty. Trzeba przy tym pamiętać, że PZL-130 Orlik to samolot o zasięgu nieco ponad 1000 km, jego pułap wynosi 9000m. Dodając, iż kabina samolotu nie posiada funkcji hermetyzacji, piloci korzystają jedynie z masek tlenowych powyżej 4000m, wrażenia dla lotników przy przelotach w drogach lotniczych (a w takich podróżuje się wykonując dalekie przeloty) są zapewne podobne do tych, jakie towarzyszą organizmom himalaistów wspinającym się na najwyższe szczyty świata.
Skład Zespołu Akrobacyjnego ORLIK:
✈ Lider – ppłk pil. Dariusz Stachurski
✈ Solista – kpt. pil. Sebastian Rajchel
✈ kpt. pil. Tomasz Litwinek
✈ kpt. pil. Jakub Krych
✈ por. pil. Michał Jabłoński
✈ kpt. pil. Jakub Krych
✈ por. pil. Michał Jabłoński
***
PZL-130 TC-II ORLIK jest jednosilnikowym, dwumiejscowym samolotem polskiej konstrukcji wyposażonym w silnik turbośmigłowy z automatycznie przestawianym śmigłem. Konstrukcja jest całkowicie metalowa z chowanym podwoziem. Samolot zaprojektowany do szkolenia pilotów wojskowych. Założeniem na etapie projektowania było zachowanie właściwości lotno-pilotażowych zbliżonych do ciężkich samolotów odrzutowych. ORLIK jest wyposażony w fotel katapultowy MARTIN BAKER Mk PL11B pozwalający na bezpieczne opuszczenie samolotu na H=0m przy prędkości V=110km/h.
SILNIK: PRATT&WHITNEY CANADA PT6A-25C
MOC: 760KM
PŁATOWIEC:
WYMIARY (długość/rozpiętość/wysokość) – 9,30m/10m/3,53m
POJEMNOŚĆ ZBIORNIKÓW PALIWA – 560 l.
MAX. MASA STARTOWA (MTOM) – 2700 kg.
MAX. PRĘDKOŚĆ – 480 km/h
MIN. PRĘDKOŚĆ – 133 km/h (konfig. Lądowanie)
MAX ZASIĘG OPERACYJNY – ok. 900km
DOPUSZCZALNE PRZECIĄŻENIA - +6G/-3G
AVIONIKA: ILS, VOR, NDB, GPS GARMIN 500W, TRANSPONDER, 2xRADIO VHF.