Czasopismo Marynarki Wojennej Bandera

Wersja elektroniczna

  • 01
    Weszliśmy w nowy, 2012 rok z nowymi planami i pomysłami na kolejne publikacje i tematy. W styczniowym numerze chcieliśmy zwrócić uwagę nie tylko na sprawy krajowe dotyczące polskiej Marynarki Wojennej, ale także na sytuację z dala od polskich granic morskich. Współczesne wydarzenia na świecie są bowiem jak system naczyń połączonych dlatego warto się do nich odnieść i wyciągnąć wnioski. To, co dzisiaj dzieje się u wybrzeży Somalii czy w Cieśni-nie Ormuz, w połączeniu z tendencjami rozwoju światowych sił morskich powinno nas interesować oraz inspirować do rozważań publicystycznych.
    zobacz więcej
  • 02
    W miesiącu lutym Biuro Hydrograficzne Marynarki Wojennej obchodzi swoje Święto – 92 lata temu, w dniu 19 lutego 1920 roku, powstał Urząd Hydrograficzny, z ówczesnym kapitanem marynarki Józefem Unrugiem na czele, pierwsza w dziejach Polski instytucja hydrograficzna, której kontynuatorem jest właśnie nasze Biuro. Dziękujemy Redakcji „Bandery” za umożliwienie zaprezentowania właśnie w lutowym numerze pisma również niektórych aspektów działalności hydrograficznej.
    zobacz więcej
  • 03
    Dyskusja na temat przyszłości Marynarki Wojennej trwa od dawna ale w ciągu ostatnich kilku tygodni nabrała większej dynamiki. Mamy nadzieję, że na tym nie koniec i że w najbliższym czasie stanie się naprawdę gorąca. Są ku temu przesłanki. W aktualnym numerze „Bandery” mogą Państwo przeczytać o tym, że szef MON przedstawił pod koniec marca koncepcję rozwoju Marynarki Wojennej. Koncepcja ta ma stać się zalążkiem debaty na temat morskiego rodzaju Sił Zbrojnych. Ale jak powiedział na spotkaniu z dziennikarzami admirał floty Tomasz Mathea, dowódca Marynarki Wojennej, dobrze byłoby, aby ta debata miała charakter ogólnospołeczny i by o przyszłości okrętów i ludzi, którzy na nich służą nie wypowiada-li się – jak to ostatnio bywało – anonimowi eksperci lecz przede wszystkim polskie społeczeństwo.
    zobacz więcej
  • 04
    Postępujące procesy globalizacji i zmiany obserwowane w międzynarodowym środowisku bezpieczeństwa dostarczają wciąż nowych argumentów dla uzasadnienia słuszności koncepcji rozwijania kolektywnych inicjatyw w obszarze bezpieczeństwa morskiego. Rozwój gospodarczy państw w dużej mierzy zależy od utrzymania wymiany handlowej, opartej na sprawnych i bezpiecznych systemach transportowych, wśród których żegluga morska zajmuje miejsce kluczowe. Zasadniczy ciężar międzykontynentalnej wymiany handlowej spoczywa obecnie na morskich szla-kach komunikacyjnych i infrastrukturze portowej. Brak sztywnych granic na morzach i oceanach wymaga wzmożonej aktywności marynarek wojennych i ścisłej współpracy międzynarodowej dla przeciwdziałania potencjalnym zagrożeniom dla bezpieczeństwa morskiego.
    zobacz więcej
  • 05
    W ubiegłym miesiącu minęły trzy lata od kiedy wspólnymi siłami Marynarki Wojennej i Wojskowego Instytutu Wydawniczego (b. Redakcji Wojskowej) zdołaliśmy reaktywować czasopismo MW „Bandera”. Dzięki zaangażowaniu i determinacji wielu osób przywróciliśmy „Banderę” jej Czytelnikom – marynarzom, rezerwistom, entuzjastom morza, wszystkim tym, dla których sprawy Marynarki Wojennej są szczególnie ważne.
    zobacz więcej
  • 06
    15 lipca 1920 roku chor. pil. Andrzej Zubrzycki wykonał pierwszy po odzyskaniu niepodległości lot nad Bałtykiem. Wodnosamolot typu "Friedrichschafen" z wymalowaną na kadłubie banderą wystartował wtedy z bazy Morskiego Dywizjonu Lotniczego w Pucku. Takie były początki polskiego lotnictwa morskiego. Na pamiątkę tego historycznego wydarzenia 15 lipca swoje święto obchodzi Gdyńska Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej. To obecnie najstarszy, istniejący lotniczy związek taktyczny w siłach zbrojnych.
    zobacz więcej
  • 07
    Obrona przeciwlotnicza odgrywa obecnie istotną rolę na współczesnym teatrze działań bojowych jako wsparcie dla operacji prowadzonych zarówno przez siły morskie, lotnicze, jak i lądowe. W przypadku Marynarki Wojennej głównym celem OPL jest niedopuszczenie środków napadu powietrznego do zadania własnym siłom okrętowym i brzegowym strat uniemożliwiających wykonanie stojących przed nimi zadań. Obejmuje ona zorganizowane działania w celu osłony sił morskich i obiektów przed rozpoznaniem i uderzeniami przeciwnika z powietrza.
    zobacz więcej
  • 08
    Ratowanie załogi okrętu podwodnego leżącego na dnie to jedna z najtrudniej-szych operacji ratowniczych z jakimi możemy się spotkać na morzu. To także główne zadanie zakończonego niedawno międzynarodowego ćwiczenia pod kryptonimem „Northern Crown”, w którym uczestniczyli marynarze z Polski, Szwecji, Wielkiej Brytanii, Norwegii oraz Francji. Nieodzownym elementem tak skomplikowanej akcji ratowniczej jest użycie specjalistycznego sprzętu. W tym roku, po raz pierwszy w historii na naszych wodach wykorzystywany był ratowniczy pojazd podwodny systemu NSRS (NATO Submarine Rescue System).
    zobacz więcej
  • 09
    Oddajemy w Wasze ręce przedostatni w tym roku, listopadowy numer miesięcznika Marynarki Wojennej „Bandera”. Wydanie listopadowe staramy się zawsze przygotowywać ze szczególnym uwzględnieniem historii Marynarki Wojennej w nawiązaniu do daty 28 listopada 1918 roku, kiedy Naczelnik Państwa Józef Piłsudski swoim dekretem rozkazał utworzyć Marynarkę Polską. Rocznicę odtworzenia MW obchodzimy co roku, dlatego ważne jest dla nas, aby za każdym razem przedstawiać nasze tradycje w nieco inny sposób i z różnej perspektywy. W zeszłym roku mówiliśmy m.in. o szkołach, które za swoich patronów wybrały ważne postacie z historii polskiego oręża na morzu.
    zobacz więcej